About repertoire and other disputes

Published
2021-12-20
Keywords: linguagem arquitetônica, repertório arquitetônico, ensino de projeto arquitetônico architectural design teaching, architectural repertoire, architectural language lenguaje arquitectónico, repertorio arquitectónico, enseñanza de diseño arquitectónico

    Authors

  • Flavio de Lemos Carsalade Universidade Federal de Minas Gerais Escola de Arquitetura
  • Maria Lúcia Malard Universidade Federal de Minas Gerais Escola de Arquitetura

Abstract

This work addresses some theoretical and conceptual controversies in the research and teaching of architecture and urban design, transcribing an intellectual dialogue between two senior teachers. First, the arguments of teacher Maria Lúcia Malard are presented, contrary to the understanding of architecture as language and contesting the usefulness of some didactic / pedagogical strategies for the “formation of repertoire” in project teaching. Next, the replica of teacher “B” is presented, which justifies the relevance and usefulness of these strategies, emphasizing the importance of pre-existences in the cultural process. The debate is open. It is expected to continue, towards the examination of other controversies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BETZ, J. “John Dewey and Paulo Freire”. Transactions of the Charles S. Peirce Society Vol. 28, No. 1, pp. 107-126,1992

FREIRE, P.Educação como prática da liberdade. 7ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977

CHOMSKY, N. "Three models for the description of language" (PDF), IRE Transactions on Information Theory, 2 (3): 113–124, 1956 DOI: https://doi.org/10.1109/TIT.1956.1056813

COMTE-SPONVILLE, A. Dicionário Filosófico. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

LUCKESI, C.C. Filosofia da Educação. São Paulo, Cortez, 1993

MATURANA, H. A Ontologia da realidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

OSTROWER, F. Criatividade e Processos de Criação. Rio de Janeiro: Imago, 1977

_____________. Universos da Arte. Rio de janeiro: Campus, 1983

PIAGET, J. Os Pensadores. São Paulo : Abril Cultural, 1983

POPPER, K. Autobiografia Intelectual. São Paulo, Cultrix, 1977

How to Cite
CARSALADE, F. de L.; MALARD , M. L. . About repertoire and other disputes. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 6, n. 11, 2021. DOI: 10.51924/revthesis.2021.v6.278. Disponível em: https://thesis.emnuvens.com.br/revista-thesis/article/view/278. Acesso em: 9 nov. 2024.